Sida A
- Till Sara Lidman
- Till Jack
- Till Lewi Petrus
- Till Damtidningen Femina
- Till Cleo mellan dig och mig
- Till Svenska säkerhetspolisen
- Till Jan Myrdal
Sida B
- Från fångarna på kumla
- Till Riddarhuset
- Till Riksbanken
- Till Landsorganisationen LO
- Till hans Exellens Statsminister Olof Palme
- Till en gammal knarkare
- Till redaktör Ulf Thorén julhelgen 1972
Producent: Cornelis Vreeswijk
YTF EFG-7335 "1973"
YTF-50160 "1976"
Fotograf: George Silk. Album design: Owe Junsjön och Cornelis Vreeswijk
Inspelad i Stockholm den 17, 18 och 19 februari 1973.
Utgiven 1973
Cornelis Vreeswijk, sång och gitarr
Rune Gustavsson, gitarr
Janne Schaffer, gitarr
Hasse Rosén, gitarr
Red Mitchell, bas
Sabu Martinez, congas
Johnny Martinez, congas
Björn Ståbi, fiol
Jan Lindgren, steel guitar
Cornelis kommentar på skivan:
Denna platta tillägnar jag minnet av min gamle vän
Gösta >>Skepparen>> Cervin.
Må hans själ vila i frid
Ja, man kan nog säga att jag har gjort
ifrån mig med den här plattan.
Det där fattar du själv medborgare;
det kommer perioder i allas liv
när man liksom kvävs i det närvarande,
det statiska nuet. Då måste man
göra något. Du vet.
Så jag gick upp till grabbarna
på Philips-Phonogram och sa så här:
>>Jag vill göra en platta och jag måste
göra den tillsammans med
pojkarna och flickorna på YTF och
tillsammans med Sverre Sundman
och Gert Palmcrantz för vi har
snackat fram en bra skividé och vi
är inspirerade och nu vill jag
dessutom ställa mig solidarisk med
mina yrkesbröder och därför vill
jag be er om en liten smula frihet
för som ni vet har det varit en massa
diskuterande hit och dit om
grammofonindustrins arbetsmetoder
på sistone och jag är trött på att
behöva höra vissa personer komma
med befängda anklagelser och
försök till att dirigera artister i den
riktning som dessa personer anser
kommersiellt rätt. De artister som
godtar att jobba under förmyndare
och som under hänvisning till den
s.k. >>folksmaken>> (>>Publiken är
inte så dum som vi tror, den är
dummare.>> cit. Stikkan Andersson)
frivilligt avstår från att föra sina
idéer och ideal till salutorget må
göra det; jag tänker aldrig gå i
ledband och vore det mig fjärran
att antyda att Phonogram någonsin
har försökt att styra mig i någon
riktning; tvärtom har vi alltid haft
ett angenämnt, avspänt förhållande
och arbetsbetingelserna har varit de
bästa tänkbara. Så det är inte er
jag vill åt på något sätt. Men jag
behöver en smula frihet. Jag
behöver fria händer för att göra den
här plattan och jag undrar om ni
grabbar har förståelse för detta.
Jag skulle bli förbannat tacksam om
ni hade det.>>
Och det hade dom. Och jag är
tacksam för det.
Så jag ringde Sabu Martinez
i Hedemora och han sa att han
skulle stänga sin congaskola i några
dagar och ta sin fru med sig och
komma ner till Stockholm och
hjälpa mig att stänka in den här
plattan con muy fuerte.
Och sen ringde jag Rune
Gustafsson och frågade om han ville
vara med på den här LP:n också och
det ville han och jag undrar om det
inte är den åttonde LP:n som Rune
och jag har jobbat tillsammans med.
Jag tror det. Det kan vara den
nionde också för den delen. Och det
blir fler. Hoppas jag.
Ja, och sen kom Red Mitchell
in i bilden och sen ringde vi Janne
Shaffer och sen var vi fulltaliga
tyckte vi så vi drog in i studion och
satte igång helt förutsättningslöst.
Jag menar, vi började helt enkelt
lira ihop. Vi kom överens om att
inte skriva ned några arrangemang
utan allting skulle improviseras fram
och så blev det och jävlar i min
halta frack va´roligt vi hade.
Tre da´r tog det och tonen var hela
tiden rå men hjärtlig som ni kanske
märker här och var på plattan. Det
gick väl åt en liten smula wisky
då och då också jag vill minnas
men det märks inte säger Gert
Palmcrantz som fungerade som
någon slags kombination av
producent och tekniker
förutom att han gav oss glada
tillrop och öl och mackor. Ja det
var en fin inspelning. Mer kan jag
inte komma på att berätta om den
här LP:n annat än att jag inte tror
att den kommer att spelas särskilt
mycket i Sveriges radio. De här
>>vykorten>> är riktade till personer,
det är det som är vitsen med dom.
Personnamn är inte populärt
bland radioproducenter, jag vet det.
Inget att göra åt. Hoppas jag.
>>Vykort till Jack>>är till Jack.
Jack är min son och han är nio år
gammal nu och börjar fatta saker
och ting. Hoppas jag.
>>Vykort till red. Ulf Thorén>> är
skriven under mellandagarna jul -
nyår 1972. Vi kom nämligen
underfund med, Thorén och jag, att
vi nog knappast skulle hinna göra
det där televisionsprogrammet som
vi snackat så mycket om. Inte det
året i alla fall. Men jag hann göra en
visa innan årets slut och den är till
Thorén. Det går väl fler tåg?
Hoppas jag.
>>Cement blues>>, som denna låt
har hetat från början, är istället för
vykort från t ex ...tjaaa ...
Fångarna på Kumla? OK?
>>Cleo mellan dig och mig>> heter
också >>fakirvisa>> och handlar om
en massochist. Världen är full av
massochister faktiskt; man tröttnar
på dem. Det har jag gjort i alla fall
hoppas jag.
>>Vykort till LO>> heter egentligen
>>Svappavaaravisan>>. Det är Jan
Johanssons inspelning av >>Gällivaara-
visan>> som ligger till grund för den.
Det är Jan Johanssons idé med ert
benägna samtycke hoppas jag.
Resten av vykorten får stå lull.
Jag vet inte om det finns något att
tillägga där; om någonting är oklart
för Dig, medborgare, så hör av dig
till mig.
hoppas:
|